Days are getting shorter. In the afternoon it's so dark now it's hard to see anything at all. But that's nothing 2b worried about if u concentrate on ur hearing. There are so many wonderful noises around u: Don't ignore them! Let 'em shine now! And to get a climax out of all that interesting noise (yes I've said CLIMAX!):
TURN YOUR RADIO ON!
'cuz it's time 4…
Radio Irrtum!Oh yes, the upcoming issue of #
RadioIrrtum! will be aired this Sat., 2024/10/26, 8:00pm UTC+2/Berlin time. Over at Alex Berlin FM at 91MHz or DAB+ K7D around Berlin & worldwide at
https://www.alex-berlin.de/radio-livestream .
#
Radio Irrtum! is a #
germanLanguage #
radioShow exploring the sonic vastness of the unheard #
underground. It's totally fine to ignore that German language aspect btw – 'cuz it's all about the music!
I always say it, I always mean it, but Today double that: This show is very special to me. 2 major reasons:
- A Politics
- B Interviews.
Let me explain:
Politics:
I'm aware, this radio show is about music. Should stick to that. But in these alarming times I wont. The world is shifting towards the right extreme. So much, that fascist and Nazi ideas are being "normal", even being defended by the mainstream media. Especially (but not only) in Germany. 1933 (the begin of Nazi Germany that let to WWII) is so near I can almost touch it. On top of all go the climate deniers, destroying the planet for their stupid privileges; against all scientific proof.
Even as a lil' radio host I will use my position to make the people aware about what's going on. I still believe we can do something, but we should do that together:
If you are a creator on Radio, TV, a YouTube cooking channel or whatnot: Don't be silent. Make people aware!
#JournalistsAgainstFascismB) Interviews:
For the first time in my radio career there will be #
interviews:
Even 2 of them – so long they only fit in partially. So the full length versions of those interviews will be announced after the show in this thread.
But there is also C and D – watch out!
C) you'll never guess what will be played:
- Hannes-Wader style songmaker stuff
- #
FrenchPop - elevator #
lofi - #
alternativeHipHop - #
UKG - #
BassTec straight from the #
Amiga - #
experimentalBass (interview!)
- #
IDM - #
ArtPunk - #
FemalePunk - #
DeathCountry - Melancholic #
SeaWave (interview!)
The mentioned interviews – so much I can spoil beforehand – will be with Wrighter/Moonbase and Schall und Stille.
D) All that wouldn't be possible without artists from the Fediverse like:
@
kaylapainter@mstdn.party | @
h0ffman@mas.to | @
herrkaschke@mastodon.art | @
reverend@social.undeadnetwork.de | @
stephan@sonomu.club and m0re
I'll post playlist + manuscript + links to the full length interviews later in this thread. Questions? I'll gladly answer! Just ask!
CU all on Saturday! :)
Normally the German text starts here, but no space left. Will write something at my account over at @
Herr_Irrtum@mstdn.social instead.
https://s.basspistol.org/files/6c8b9f04-04bd-4326-9384-3bb2e0155a14
Ich kenne die aktuelle Statistik der Todesursachen in Frankreich nicht, sie dürfte sich von der deutschen aber nicht sehr unterscheiden. Hierzulande kamen 2023 nach Angaben des Statistischen Bundesamtes 256 Menschen als Nutzer von Fahrrädern ums Leben, weitere 190 als Nutzer von E-Bikes. Das liegt in derselben Größenordnung.
Dies ist angesichts eines Bestandes von 85 Mio. Fahrrädern - die weitaus meisten davon immer noch echte, unmotorisierte Fahrräder - und dem Umstand, dass die meisten Jugendlichen und Erwachsenen in Deutschland zumindest gelegentlich Fahrrad fahren, extrem wenig.
Beim Treppensteigen, dem Gebrauch von Tretschemeln usw., ja sogar im Zusammenhang mit Betten kommen erheblich mehr Menschen ums Leben.
In dem mit Radfahren - Das überschätzte Risiko von hinten übertitelten Blog erfasst und analysiert der Autor seit Jahren akribisch die die Verkehrsunfälle von Radfahrern in Deutschland und stellt gelegentlich auch Vergleiche zu anderen europäischen Ländern an. Eine wichtige Erkenntnis ist: Radfahrertod als Folge von Mord oder Totschlag durch überfahren von hinten ist selbst unter den am Bestand gemessen wenigen Verkehrstoten extrem selten.
Dies ist eine banale Tatsache und deswegen keine berichtenswerte Nachricht. Es gibt aber noch einen zweiten Aspekt: die Vorteile des Radfahrens überwiegen das kleine Restrisiko*) erheblich. Radfahren ist gesund und macht fit, man schätzt, dass auf eine statistisch gesehenen durch die Risiken verlorene Lebensstunde zwanzig Stunden an Lebenszeit gewonnen werden.
2023 starben in Deutschland 348.300 Menschen an einer Herz-Kreislauf-Erkrankung. Das sind mehr als tausend mal so viele Menschen, wie im gleichen Zeitraum beim Gebrauch eines unmotorisierten Fahrrades ums Leben kamen!
Die Zahl der im Verkehr tödlich verunglückten Radfahrenden dümpelt seit rund zehn Jahren unterhalb von 500, nachdem sie 1970 mit 1835 Todesfällen eine Höchststand erreicht hatte, bei einem damaligen Bestand an langsameren und leichteren Kfz, der mit <17 Mio. weniger als ein Viertel von den derzeit 69 Mio. Kfz ausmachte.
Diejenigen, die beim Fahrrad geblieben sind, statt auf E-Bikes umzusteigen, stellen nur ungefähr die Hälfte der Todesfälle und sind gemessen am Fahrzeugbestand offenbar noch erheblich weniger gefährdet.
*) Meist nicht Mord und Totschlag, sondern eigene oder fremde Fahrfehler, nicht eben wenige ausgelöst durch vermeintlich schützende "Infrastruktur"